Tijdig ingrijpen bij Ryanair moet consumentenrechten garanderen

Door Werner Janssen op 19 juli 2018, over deze onderwerpen: Luchtvaart
Ryanair

Deze zomer dreigen er opnieuw stakingen bij Ryanair. Daardoor kunnen honderden vluchten geannuleerd worden en moeten duizenden reizigers op zoek naar een alternatief. In een dergelijke situatie zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht hun klanten in te lichten over hun rechten bij de annulatie van hun vlucht en over de mogelijkheid om een schadevergoeding te vragen. Maar Ryanair lijkt niet van plan om reizigers een schadevergoeding toe te kennen en beroept zich daarbij op overmacht.

In een gelijkaardige situatie bleef Ryanair vorig jaar ook al in gebreke. De federale regering leidde toen een vordering tot staking in en dreigde met dwangsommen. Daarom wordt het luchtvaartbedrijf nog steeds van nabij gevolgd door de Economische Inspectie.

Dat bleek uit het antwoord op een vraag van Kamerlid Werner Janssen aan minister voor consumentenzaken Kris Peeters. “Ryanair heeft dus geen lessen geleerd uit de situatie van vorig jaar,” zegt Werner Janssen. “Voor mij is dit werkelijk onaanvaardbaar. Consumentenrechten mogen niet omzeild worden. In ieder geval kregen wij de garantie dat de Economische Inspectie de situatie van dichtbij opvolgt en zal ingrijpen wanneer nodig. Dat kan wat mij betreft beter vandaag dan morgen gebeuren.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is